یک فیلم بد صدای خوبی ندارد/ ماجرای به آتش کشیدن استودیو بهمن
تاریخ انتشار: ۶ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۲۳۵۴۰۳
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی موزه سینما، موزه سینمای ایران در ادامه انتشار سلسله نشستهای تاریخ شفاهی خود به مناسبت سالروز درگذشت «مسعود بهنام» صداگذار و صدابردار فقید سینمای ایران بخشهایی از گفتگوی تاریخ شفاهی این هنرمند را منتشر کرده است که در زیر میخوانید.
زنده یاد «مسعود بهنام» با بیان اینکه در سال ۱۳۳۴ در کرمانشاه به دنیا آمده است، گفت: تا ۹ سالگی در کرمانشاه زندگی کردم و بعد از آن به شیراز رفتیم زیرا پدرم کارمند ثبت احوال بود و به شهرهای دیگر منتقل میشد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی با بیان اینکه در سال ۷۹ از دانشکده صدا و سیما بازنشسته شده است، افزود: در سال ۱۳۵۵، صدابرداری فیلم داستانی ۱۶ میلی متری «با مرگ ماهیها» را برای تلویزیون به تهیه کنندگی غلامرضا آزادی انجام دادم که اولین کار حرفهای من بود. فیلمبرداری این فیلم در لنگرود بود و ۱۲ روز به طول انجامید.
بهنام خاطرنشان کرد: یادم میآید تا چند سال نمیتوانستیم درباره صداگذاری صحبت کنیم؛ تصورها بر این بود زمانی که فیلمی صدابرداری میشود نیازی به صداگذاری ندارد زیرا صداگذاری تنها مختص فیلمهایی است که در استودیوها توسط دوبلورها انجام میشود.
وی با اشاره به اینکه با کیانوش عیاری از طریق بهرام دهقان آشنا شده است، بیان کرد: اولین کارم با کیانوش عیاری در فیلم «شبح کژدم» بود و هنوز فیلمبرداری آن تمام نشده بوده که صدابرداری فیلم «اجاره نشین ها» را شروع کردم که فیلم بسیار موفقی بود زیرا فیلم تجاری بود و با استقبال زیادی مواجه شد.
بهنام ادامه داد: فیلم «شبح کژدم» اولین فیلم صدا سرصحنه نیست و قبل از آن هم در مورد فیلم «دختر لر»، «اسرار گنج»، «خشت و آیینه»، «گزارش» و … نیز انجام شده بود.
وی همچنین یادآور شد: «شبح کژدم» اولین فیلمی است که در بخش خصوصی تهیه شد و همین امر آنرا از دیگر فیلمها متمایز کرده بود؛ یادم میآید هنوز این فیلم به پایان نرسیده بود که برای فیلم «آن سوی آتش» با کیانوش عیاری به اهواز رفتیم. البته نباید از یاد ببریم که فیلم «باشو غریبه ای کوچک» از دیگر فیلمهایی بود که صدابرداری بسیاری خوبی داشت.
بهنام با بیان اینکه علاقهای به کار صدابرداری به عنوان یک شغل برای خود نداشته است، گفت: شلوغیهای صحنه، کار و دوستی با گروه موجب شد تا آنرا ادامه بدهم.
وی با بیان اینکه در سال ۶۸ صدابرداری «تمام وسوسههای زمین» را انجام داده است، بیان داشت: حضورم در این فیلم به خاطر علاقه شخصیام به زنده یاد حمید سمندریان بود و در همین فیلم با رضا کیانیان، هما روستا و جمال اجلالی آشنا شدم.
بهنام با بیان اینکه فیلم «لنگرگاه» و شخص کیومرث پوراحمد را دوست دارم، گفت: رفاقت خاصی با پوراحمد دارم و قبل از اینکه وارد کار فیلمسازی شود با او دوست بودم و از کار در فیلم «لنگرگاه» و معاشرت با آن گروه لذت بردم.
وی خاطرنشان کرد: یادم میآید برای یکی از فیلمهای زنده یاد ملاقلی پور که صداگذاری آن بر عهده من بود، زمان کم داشتیم و به دلیل اینکه رسول میخواست صداها واقعی باشد یک شب تا صبح در استودیو بهمن ماندم و کار کردم زیرا میخواستم چیزی که او میخواست را آماده کنم. خودش افکت درست میکرد و تلاش بسیار میکرد تا فیلم را برسانیم. با هیچ کارگردانی مانند زنده یاد رسول ملاقلی پور ارتباط عاطفی نزدیک پیدا نکردم و برای کارهای او شبانه روز کار میکردم. یکبار میخواست استودیو بهمن را آتش بزند (با خنده). من خیلی خسته بودم و میخواستم کار را تمام کنم به همین دلیل شبانه روزی در استودیو مانده بودم و کار میکردم. ملاقلی پور آمد چند حلقه فیلم را کف استودیو انداخت و به من گفت به عصمت زهرا اگر الان به خانه نروی فیلم و استودیو را آتش میزنم. نمیخواست من بیشتر از این خسته شوم. دلیلش هم این بود که برای یک بازیگرش در یکی از فیلمهایش حادثه بدی اتفاق افتاده بود و نمیخواست آن اتفاق دوباره تکرار شود.
بهنام همچنین گفت: ابوالحسن داوودی و کیومرث پوراحمد دو کارگردانی هستند که از کار کردن با آنها لذت بردم و هیچ وقت در کار با آنها مشکل پیدا نکردم و تقریباً در همه فیلمهای آنها حضور داشتم.
وی در پایان بیان داشت: معتقدم یک فیلم بد نمیتواند صدای خوب داشته باشد. صداهایی که میشود به عنوان صدای خوب درباره آنها صحبت کرد حتماً باید مربوط به یک فیلم خوب باشند و این چیزی است که سرنوشت صدابردارها و صداگذارها را تاحدودی از دستشان خارج میکند. اگر فیلم خوبی دست ما نیاید قطعاً نمیتوانیم روی آن صدای خوب بگذاریم.
گفتگوی تاریخ شفاهی زنده یاد «مسعود بهنام» در سال ۱۳۹۱ در موزه سینما توسط زنده یاد «زاون قوکاسیان» منتقد و پژوهشگر سینمای ایران ضبط و تهیه شده است.
موزه سینمای ایران به عنوان مجموعهای فرهنگی و تاریخی که روایتگر سیر تاریخ و تحولات سینمای ایران است خود را موظف میداند سوابق و تجربیات پیشکسوتان سینمای ایران را جمع آوری کرده تا نسلهای آینده با نگاه و مسیر زندگی و نحوه خلق و شکل گیری آثار هنرمندان و صاحب نظران هنر سینما آشنا شوند.
کد خبر 5409306 نیوشا روزبانمنبع: مهر
کلیدواژه: موزه سینما کیومرث پوراحمد غلامرضا آزادی رسول ملاقلی پور کیانوش عیاری چهلمین جشنواره فیلم فجر فیلم کوتاه تئاتر ایران چهلمین جشنواره تئاتر فجر فیلم سینمایی روز مادر موسیقی ایرانی کارگردان تئاتر سریال ایرانی شبکه پنج سیما عکاسی حوزه هنری آلبوم موسیقی جشنواره فیلم فجر سینمای ایران صدای خوب زنده یاد
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۳۵۴۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
معاونت پرورشی باید در مدارس تقویت شود
حجت الاسلام علیزاده امام جمعه بخش بهمن در خطبههای این هفته نماز جمعه گفت: اگر تعلیم همراه با تربیت، اگر علم با ایمان و با تعهد نباشد نتیجه اش میشود همان پزشکی که با مشروبات الکلی جان خود را از دست میدهد.
او افزود: الان بسیاری از مدارس معاونت پرورشی ندارد و اگر هم دارد کمرنگ است و این بسیار برای ما ناراحت کننده است.
امام جمعه بخش بهمن ادامه داد: دو کار مهم بر عهده معاونت پرورشی است
۱- جلوگیری از رواج آسیبهای اخلاقی و اجتماعی در میان دانشآموزان
۲-تبیین مصالح بنیادی کشور و نظام جمهوری اسلامی.
حجت الاسلام رضا علیزاده بیان کرد: اگر دانش آموز ما مصالح کشور را بشناسد، جبهه دوست و دشمن بشناسد، دیگر تبلیغات دشمنان اثر نخواهد گذاشت.
علیزاده خطیب جمعه بخش بهمن اظهار داشت: امید آفرینی، هویت بخشی و نگاه ملی به دانش آموز کار معلم است و
امید تضمین کننده آینده کشور است که متاسفانه امروز عدهای در اثر لجاجت با نظام یا دولت، جوان و نوجوان ما را ناامید میکنند.
او افزود: برای رفع ناامیدی که امروزه در بین دانش آموزان و دانشجویان مشاهده میکنیم باید معاونت پرورشی در آموزش و پرورش تقویت شود.
حجت الاسلام علیزاده در بخش دیگری از سخنان خود ضمن تسلیتِ شهادت امام جعفر صادق (ع) گفت: تمام زجر و مصیبت ائمه ما این بود که دنبال حاکمیت دینی و الهی بودند و الا اگر امام صادق و امام باقر (ع) فقط در حد بازگوی مسئله شرعی به دیگران بودند کسی به آنها کاری نداشت.
امام جمعه بخش بهمن ادامه داد: اقامه دین وظیفه است و ما هم به عنوان شیعه جعفری باید برای اقامه دین و حکومت الهی تلاش کنیم.
علیزاده خطیب جمعه بخش بهمن بیان داشت: بعد از عملیات وعده صادق اکنون نوبت وعده صادق اقتصادی است، وزارتخانههای اقتصادی برای رفع مشکلات معیشتی که کام مردم را تلخ کرده باید اقدامات نقطه زن بر علیه سوداگران امنیت اقتصادی را تهیه و تدارک ببینند و خانههای فساد اقتصادی را مورد هدف قرار دهند.
او به آثار عقب ماندگی اقتصادی از منظر حضرت امام صادق (ع) اشاره کرد و گفت: امام در موضوع اقتصاد یک هشدار جدی دارد غَلاءُ السِّعرِیُضجِرُ المَرءَ المُسلمَ، گرانی قیمتها، مردم را به ستوه میآورد و عقب ماندگی اقتصادی اخلاق مردم را بد و آنها را عصبی میکند.
باشگاه خبرنگاران جوان یزد یزد